سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مخزن GRP | مخزن ذخیره مایعات + قیمت و گارانتی

 

مخزن GRP چیست؟

مخزن فایبرگلاس  یا مخزن GRP امروزه از پر کاربردترین مخازن ذخیره مایعات   بشمار می آید. GRP مخفف Glass Reinforced Plastic به معنای پلاستیک تقویت شده با شیشه میباشد. از ویژگی های این مخزن می توان به مقاومت بسیار بالا، وزن پایین نسبت به مخازن فلزی، سهولت در جابجایی، امکان مونتاژ در محل، مقاومت بالا در برابر نور آفتاب و اشعه یو وی (UV) و مقاومت در برابر خوردگی اشاره نمود. از مخزن فایبرگلاس (GRP) میتوان برای ذخیره آب آشامیدنی، آب آتش نشانی، آب کشاورزی، مواد شیمیایی و مواد اسیدی، مخزن نگهداری و ذخیره پساب صنعتی و فاضلاب و… استفاده کرد.

مخزن GRP

نحوه ساخت مخزن GRP

سه پارامتر بسیار مهم برای ساخت مخزن مورد نظر قرار می گیرد. حجم مخزن آب، فضایی که مخزن در آن قرار می گیرد و زمانی که کارفرما جهت ساخت مخزن در نظر دارد بسیار مهم است. این مخازن با توجه به نقشه و در اشکال مختلف قابلیت ساخت دارند و با استفاده از فرایند های متنوعی تولید میگردند.

پر بازده ترین روش جهت تولید این مخزن کامپوزیتی روش لایه گذاری دستی می باشند. یکی دیگر از روش های ساخت مخزن GRP  استفاده از فرلیند رشته پیچی بر ردی قالب است. رشته های الیاف درون رزین خیس شده و به دور قالب پیچیده میگردند. الیاف ها بسته به فشار کاری مخازن با پیچ خوردن به دور قالب فلزی به ضخامت مورد نظر نزدیک میشوند. به مخازنی با این روش تولید می شوند SMC گفته می شود.

مخزن GRP در قطرهای بالا میتوانند با استفاده از ترکیبی از روش های متفاوت تولید شوند. این نوع منابع میتوانند به واسطه ی پوشش های فلئوروپلیمر یا پلی پروپیلن یا CPVC لاین گردند. این مخزن ها با استفاده از رزین های پلی استر با وینیل استر قابلیت تولید دارند و بسته به نوع سیال و درجه حرارت کارکردی رزین مورد استفاده و الیاف انتخاب میشود.

 

تکنولوژی ساخت مخازن

مخازن GRP، که از پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه ساخته می‌شوند، به دلیل استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی و وزن سبک، برای ذخیره‌سازی آب آشامیدنی، مواد شیمیایی و سایر مایعات در صنایع مختلف از جمله تصفیه آب، آتش‌نشانی، بیمارستان‌ها و مجتمع‌های مسکونی استفاده فراوانی دارند. این مخازن با روش‌های مختلفی مانند SMC، BMC، رشته پیچی و Dual Laminate تولید می‌شوند و می‌توانند با انواع رزین‌های پلی استر و وینیل استر و الیاف مختلف تقویت شوند تا برای نگهداری انواع خاصی از سیالات در شرایط دمایی متفاوت مناسب باشند??????????????.

اجزای تشکیل دهنده مخزن GRP یا SMC

مخازن GRP یا SMC به‌صورت معمولی از ورودی، خروجی، دریچه، پورت برای دسترسی، تخلیه و نازل سرریز تشکیل می‌شوند. اجزاء تشکیل دهنده مخازن GRP شامل موارد زیر می باشند:

·        نردبان

·        درزگیر

·        نگهدارنده پنل مخازن

·        پیچ و مهره اتصالات

·        الیاف پشم شیشه

·        پنل

نردبانهای خارجی از مواردی است که به درخواست مشتریان برای دسترسی آسان‌تر به پشت بام، طراحی و ساخته می‌شوند. طراحی مخازن در هنگامی که بر روی آن نردبان نصب می‌شود، متفاوت از مدل‌های ساده آن است. دلیل این امر آن است که باید فشار وارد شده از طرف شخص بالارونده از نردبان را تحمل کند. (هم‌چنین شخص ایستاده به روی مخزن)

پنل:مخزن فایبرگلاس از چند پنل در کنار هم تشکیل شده اند. پنل ها به دو روش دستی (سخت) و مکانیزه (SMC) تولید می شوند. ابعاد و وزن پنل ها متناسب با ارتفاع مخزن متغیر می باشد. اگر ارتفاع مخزن بیشتر شود پنل های قسمت پایین، دیواره و کف مخزن ضخامت بیشتری خواهند داشت. به طور کلی می توان گفت ارتفاع یک مخزن نباید بیشتر از 4 متر باشد ولی برای طول و عرض مخزن فایبرگلاس هیچ محدودیتی وجود ندارد.

کف مخزن GRP، دارای شیب است. این ویژگی باعث می‌شود تخلیه مواد موجود در مخازن راحت‌تر انجام شود. علاوه بر آن باید در برابر خوردگی و مهارکننده ثانویه مقاوم باشد و هم‌چنین در صورت بروز انفجار داخل مخزن، بتواند از بروز انفجار و خسارت جلوگیری کرد.

سطح سنج نیز از دیگر مواردی است که می‌توان به مخازن اضافه نمود. این وسیله کمک می‌کند که به‌صورت دقیق سطح مایع داخل مخزن را مشخص کنید. علاوه بر موارد ذکر شده، قسمت‌های دیگری نیز وجود دارند که بنابر درخواست مشتریان، سازنده مخازن، می‌تواند به مخازن GRP، مخازن ذخیره سود و اسید و دیگر محصولات اضافه کند.

 مخزن ذخیره آب

کاربرد مخازن فایبرگلاس ( GRP )

مخزن فایبرگلاس در صنایع گوناگونی جهت ذخیره و نگهداری انواع مایعات و سیالات کاربرد دارند. از مخزن جی آر پی جهت ذخیره انواع مایعات اسیدی با درصد خوردگی بالا استفاده می‌شود. وجود عناصر کربن و اکسیژن در آب باعث خوردگی، زنگ زدگی و فرسایش قطعات فلزی می‌شود در حالی که در مخازن فایبرگلاس این قطعات روکشدار شده و دیگر دچار خوردگی نمی‌شوند. به همین دلیل است که از این‌ مخازن جهت نگهداری آب شرب استفاده می‌شود.

·        ذخیره سیالات در بیمارستان ها

·        ذخیره آب آشامیدنی و آتش‌ نشانی

·        ذخیره آب برای آبیاری فضای سبز و یا مصارف صنعتی

·        ذخیره مواد اسیدی و خورنده

·        استفاده به عنوان مخزن ذخیره آب تصفیه شده از آب شیرین کن صنعتی

·        موتورخانه ها مجتمع های بزرگ اداری و تجاری

·        ذخیره مواد سوختی مانند گازوئیل، بنزین، اتانول و هر نوع سیال شیمیایی

·        مخازن ذخیره در حجم بزرگ در ساختمان های بلند

·        ذخیره و نگهداری گندم، حبوبات، چای و …

·        استفاده از مخازن GRP قابل حمل، برای حمل آبزیان

شرکت آب سازه به عنوان بزرگترین تولید کننده مخازن GRP برای کاربردهایی مانند پکیج تصفیه فاضلاب، برج خنک کننده، مخازن ذخیره آب و مخازن تحت فشار شناخته شده است. این شرکت مخازن GRP خود را در ابعاد و برای کاربردهای مختلف سفارشی سازی می کند و متناسب با خواسته مشتری، این مخازن را طراحی کند و در کارخانه می سازد.

 

مزایای استفاده از مخزن GRP

مخازن GRP به دلیل ساختار خاصی که در مقایسه با سایر انواع مخازن پلاستیکی دارند، از مزایای ویژه‌ای برخوردارند. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این نوع مخازن، نصب سریع و راحت با استفاده از پیچ و مهره‌های تعبیه شده در آن‌ها است.

از دیگر مزایای استفاده از مخزن جی آر پی، قابلیت انطباق آن‌ها در هر منطقه و شرایط آب و هوایی است. این مخازن در فضاهایی مانند پشت بام و زیر رمپ پارکینگ که بدون استفاده مانده‌اند، به راحتی جایگذاری و نصب می‌شوند. همچنین این مخازن، خواص ضد میکروب و جلبکی دارند به طوری که از رشد باکتری‌ها و دیگر میکروب‌ها در آب آشامیدنی جلوگیری می‌کنند.

نصب سریع بدلیل ساختار پیج و مهره ای از قابل توجه ترین مزایای این نوع مخازن می باشد . ضمنا شکل و حجم مخازن به راحتی برای هر محلی و با هر آب و هوایی امکان پذیر است. استفاده از فضاهای غیرکاربردی در ساختمان و کارخاجات از قبیل پشت بام ، زیر رمپ پارکینگ برای تعبیه مخزن آب از دیگر مزایای مخازن پانلی GRP به حساب می آید . دیگر مزیت های مخزن های grp شامل موارد زیر میباشد:

·        سرعت و سهولت در ساخت و نصب

·        حمل و نقل و نصب آسان به دلیل وزن بسیار کم

·        استحکام بالا در مقابل خوردگی ها

·        قیمت مناسب

·        مخزن فایبرگلاس در برابر مواد اسیدی و بازی بسیار مقاوم می باشد.

·        در برابر اشعه ماورا بنفش یا یو وی (UV) مقاوم می باشد.

·        با انواع شرایط محیطی و جغرافیایی سازگاری دارند.

·        مقاومت بالا در برابر زلزله

·        مقاومت بالایی نسبت به دما دارد و برای آب و هوای خاورمیانه مناسب می باشد.

·        درون مخازن فایبرگلاس به دلیل عدم عبور نور از مخزن و همچنین ضخامت یکپارچه پنل ها، امکان رشد جلبک و قارچ وجود ندارد.

·        عدم نشت از مخزن

·        عمر بیشتر نسبت به سایر مخازن بهدلیل جنس و مقاومت بالای آن

·        هزینه بسیار کم اجرا، نگهداری و تعمیرات در این مخازن نسبت به سایر مخازن از جمله مخازن فلزی و بتنی

·        یک سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش

 

قیمت مخازن GRP

قیمت گذاری مخزن جی آر پی به صورت عمده بر اساس طراحی، درجه حرارت کارکردی، نوع سیال، حجم، نوع مخزن و فشار کارکردی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مخازن GRP بعد از انجام آنالیز های المان محدود طراحی و میزان حجم مواد مصرفی و نحوه فرایند تولید قیمت گذاری می گردند.

این مخزن که به صورت عمده جهت نگهداری سیالات خورنده مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در نگهداری آب شرب و غیر شرب هم کاربرد دارد و حدود قیمت آن از:

برای ذخیره آب شرب و مصارف بهداشتی :

از حجم 2 متر مکعب و قیمت حدود 70 میلیون تومان شروع و

برای حجم های بالاتر مانند 200 متر مکعب و قیمت حدودا 2 میلیارد تومان موجود و قابلیت سفارش برای حجم های بالاتر رو هم داره..

برای ذخیره آب غیر بهداشتی مانند آب آتشنشانی و جکوزی هم از حجم های 2 متر مکعب تا200 متر مکعب و محدوده قیمت از 35 میلیون تا یک و نیم میلیارد و قابلیت تولید سفارشی هم دارد.

پیشنهاد ما این است که برای تهیه مخازن GRP و لیست ابعاد و قیمت منبع آب با بالاترین کیفیت و رعایت استانداردها، قیمت مقرون به ‌صرفه و مناسب توسط تیم مهندسی آب سازه، می توانید با کارشناسان فروش تماس حاصل نمایید و با توجه به کاربرد مخزن خود، محصولی با نهایت کارایی و مقاوت را خریداری نمایید.

جهت دریافت قیمت، مشاوره رایگان و خرید با ما در تماس باشید.

02126410244 و 02126410245

09196576008

 

سوالات متداول خرید مخزن فایبرگلاس

آیا میتوان از مخزن فایبرگلس برای ذخیره آب آتش نشانی استفاده نمود؟

بله. چون از جهت اینکه مخازن کامپوزیتی دارای استانداردهای بین المللی ذخیره و حمل است. پس میتوان از مخازن فایبر گلاس بعنوان محل ذخیره آب آتشنشانی استفاده کرد. این امر مورد تایید سازمان آتشنشانی است. یکی دیگر از دلایل مناسب مزیت مخزن فایبرگلاس نسبت به مخازن فلزی و گالوانیزه چیست؟

چندین ویژگی بارز باعث تمایز مخزن فایبرگلس نسبت به سایر مخازن شده است. عمده ترین مزیت مخزن کامپوزیت مربوط به خاصیت عدم خوردگی در برابر اسید و مواد شیمیایی حلال است. همچنین سبکی و مقاومت در برابر زنگ زدگی (اکسیداسیون) از دیگر دلایل برتری فایبرگلس (grp) در برابر مخازن فلزی و گالوانیزه می‌باشد.

آیا میتوان مخزن فایبرگلاس را بصورت دمونتاژ به محل پروژه حمل کرد؟

همان طور که در بالا هم اشاره کردیم، از دیگر ویژگیهای مخزنهای فایبرگلاس، قابلیت نصب در محل (اجرا در محیط پروژه) می‌باشد. به این صورت که امکان مونتاژ در محل پروژه و حمل بصورت پنلی و قطعه قطعه به محل مورد نظر میسر است.

آیا میتوان از مخزن جی آر پی برای ذخیره و حمل آب آشامیدنی استفاده کرد؟

بله. مخازن فایبرگلاس دارای گرید بهداشتی بوده و میتوان به عنوان مخزنی برای ذخیره آب آشامیدنی از آن استفاده نمود.

بودن این مخازن، استفاده از مواد آنتی یووی در ساخت انواع مخزن کامپوزیت (grp) است.

آیا امکان تعمیر مخزن grp وجود دارد؟

مخازن فایبرگلاس GRP به ندرت دچار مشکل میشوند و در صورت بروز مشکل میتوان براحتی عیب یابی کرد. پس از عیب یابی نیز به سادگی میتوان مشکل آن را برطرف نمود.

نتیجه 

این مخزن که از پلاستیک تقویت‌شده با الیاف شیشه تشکیل شده است یک انتخاب عالی برای ذخیره مایعات شماست زیرا می‌تواند آب و سیالات شیمیایی را تحت گرما و فشار نگه دارد. مخزن فایبرگلاس در برابر نور خورشید، تغییر دما و خوردگی بسیار مقاوم بوده و سطح صاف و صیقلی پنل‌ها از تشکیل جلبک‌ها و آلاینده‌ها جلوگیری می‌کند.

مخازن ذخیزه مایعات

مخازن GRP

آب سازه